söndag 10 oktober 2010

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?

I dagens Sydsvenskan skrivs om Nossebro som, genom att lägga upp arbetet i skolan efter vad skol- och den pedagogiska forskningen förespråkar, har förbättrat resultaten avsevärt i skolan.

Nossebro har bla sett till att inte nivågruppera elever, stöd sätts in i klassrummet, läxhjälp i skolan mm.

Skolverket har gjort en forskningsöversikt om vad som påverkar resultaten i svensk grundskola och den forskningen visar bla på behovet av att utjämna skillnaderna i skolan, att resurser behöver fördelas efter behov, att diffrentiering av elever är negativt med mera.

Forskningen visar alltså att den skolpolitik som vi ser nu med Björklund i spetsen går i en inriktning som snarast försämrar resultaten i skolan. De borgerliga brukar beskylla vänstern för att förespråka en "flumskola", men att förespråka en skolpolitik som går på tvärs med såväl forskning som beprövad erfarenhet - det om något borde ju kallas för hippiemetoder..

Vi behöver ha en skolpolitik som baserar sig på det vi vet och kan istället för på gamla gubbars och majorers tyckande. Forskningen visar att vänsterns skolpolitik är rätt väg för en bättre skola och bättre resultat för våra elever. Så nu påbörjas en intensiv kamp för att motverka den borgerliga regeringens katastrofala skolpolitik,för vi vill elevernas bästa. Och då duger inte regeringens skolpolitik - inte på långa vägar.

Martina Nilsson (v)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.