torsdag 19 maj 2011

På vilken grund ska skolan byggas?


Man kan ställa sig frågan på vilken grund den svenska skolan ska stå. Vi har en utbildningsminister, Jan Björklund, som även är ansvarig för forskningsfrågor. Trots detta samband så verkar ministern inte förstå att skolan ska vila på en forskningsgrund. Barn lär av hur vuxna gör är en gammal devis, när vuxna skolpolitiker inte tar forskning som stöd för skolreformer visas ett förakt för kunskap som i längden kommer att sprida sig till barnen. I stort sett samtliga Björklunds skolreformer bygger på repression och kontroll, inte en vilja att utveckla skolans didaktik och praktik. Vad är skolans huvuduppdrag? Jo att skapa möjligheter för barns lärande, ett lärande i en föränderlig värld kan inte bygga på rabblande av gammal fakta. Det krävs framåttänkande när barnen som utbildas i dagens skola, av lärare som är utbildade i gårdagens skola, ska kunna leva i morgondagens samhälle.

Skolpolitiken ska istället för mer kontroller, som att skriva in skolk i betygen, och fler nationella prov satsa på en pedagogisk utveckling på vetenskaplig grund. Ett problem verkar vara att utbildningsministern inte litar på lärares yrkeskompetens och på den pedagogiska forskningen. Istället för utvecklingsmöjligheter för lärare satsar han på obligatoriska kontroller och nationella prov, helt i strid med forskningen. Är det bättre skolresultat man vill uppnå är detta inte vägen framåt utan bakåt. Björklunds förslag leder till en förenklad syn på lärande där elevernas möjlighet att resonera och förstå sätts i bakgrunden medan upprepande av statistiska uppgifter gynnas. Ett ökat antal prov ökar inte lärandet, det är som man säger grisen blir inte tjockare för att du väger den oftare.

Anders Skans (V)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.