tisdag 23 augusti 2011

Kunskap om diskriminering inget för Malmös moderater


Idag har Moderaterna i Malmö gått ut med ett pressmeddelande eftersom de motsätter sig att majoriteten (S,V,Mp) i Malmö ber en forskare granska läromedel som används i våra grund- och gymnasieskolor ur ett antidiskrimineringsperspektiv.

Jag skulle kunna raljera över att de inte protesterade mot detta när vi beslutade om Handlingsplanen mot diskriminering i kommunfullmäktige förra året, eller när det var uppe igen i jämställdhetsberedningen i våras. Eller att det går på tvärs med vad den borgerliga regeringens integrationsministern Erik Ullenhag skriver i sitt förord till utredningen om antisemitism och islamofobi:

"Kunskapen om de uttryck intoleransen tar sig under själva uppfartssträckan är kanske den viktigaste faktorn för att kunna motverka och förebygga intolerans. Läromedel i skolorna har uppenbara brister. Det finns stort behov av återkommande granskning och översyn av innehåll i allt undervisningsmaterial för skolan
."

Det här kan de få bråka om inom det borgerliga blocket eller tom inom moderaterna själva, det bryr jag mig mindre om.

Men jag bryr mig om den oerhörda naivitet och okunskap eller ointresse som moderaterna i Malmö visar. Tror ni inte att diskriminering förekommer om vi inte låtsas om det? Jag vill, för min del,hellre synligöra problem, diskriminering och orättvisor så att vi kan rätta till det.

Jag ser mer kunskap om läromedlen som en tillgång för våra lärare i deras undervisning. Jag ser mer kunskap och forskning som en av många sätt att förhoppningsvis skapa något bättre förutsättningar för våra ungar att trivas i skolan och skapa en tolerant, öppen och solidarisk skolmiljö. Jag har svårt att se att detta arbete inte skulle behövas, jag har svårt att se kunskap om läromedlen i skolan som ett problem.

Vid tidigare granskningar som gjorts av forskare och skolverket visar att det förekommer diskriminering i undervisningsböcker och material som finns i skolan. Vi tror varken att Malmö är bättre eller sämre - men vi vågar titta på det och undersöka det för att bli bättre. För vi vill att Malmö ska bli bättre. Något som tydligen inte Malmös Moderater håller med om.

Martina Nilsson (v)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.