Sydsvenskan ordnade under fredagen en debatt om framtidens trafik. Vänsterpartiets uppfattning är att Malmö måste satsa på mer kollektivtrafik, mer cykeltrafik och underlätta för de gående. Bilismen i Malmö bullrar och smutsar mer, det är två goda skäl att minska biltrafiken. Men bilarna tar också plats. Ska vi kunna bygga en stad med fler bostäder och mer grönska så kan vi inte låta bilen ta så mycket plats.
Malmö har ett mycket väl utbyggt cykelbanenät men det räcker inte, ännu mer satsningar på cykelbanor behövs. Gågataorna behöver också bli fler. Förlängning av gågatan från Triangeln till Möllevångstorget samt gågator runt Möllevångstorget vill Vänsterpartiet genomföra.
Vänsterpartiet vill att spårvagnarna äntligen börjar byggas, det har tagit oss över 20 års kamp men nu kan starten på en modern spårvagnstrafik vara nära. Spårvagnarna har en mycket högre kapacitet än bussarna och de går fortare. Ett bra sätt att finansiera spårvagnar är att införa avgifter på biltrafiken som kör in i staden. Dessa avgifter ska gå till kollektivtrafiken då gynnar det miljön. En omfördelning av resurser från biltrafik till kollektivtrafik är dessutom en rättvis fördelningspolitik. Det är fler män och höginkomsttagare som kör bil och det är fler kvinnor och låginkomsttagare som åker kollektivt. Avigifter på bilåkande är alltså en röd och grön feministisk politik.
Anders Skans (V)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.