De senaste veckornas vanligaste diskussionsämne har nog varit vädret och trafikkaoset. Vid dåligt väder borde valet att åka kollektivt vara än självklarare, men tågtrafiken fungerar för dåligt. Vädrets makter kan naturligtvis ingen rå på och till viss del är det omöjligt att förhindra alla förseningar. Men det går faktiskt att förebygga problemen. Och då handlar det om politisk vilja. För en av orsakerna till förseningar och inställda tåg är att det saknas spår att köra tåg på. Vi måste bygga fler järnvägar, vilket Vänsterpartiet föreslagit. Men ett ännu viktigare skäl till kaos och förseningar är bristande underhåll av järnvägen. Trafikverket menar att det krävs 7,6 miljarder kronor per år till banunderhåll. Regeringen har bara avsatt 5,3 miljarder kr per år. Det är på tok för lite!
I ett läge där vi mer än någonsin behöver öka järnvägssatsningarna för att minska den lokala och globala miljöpåverkan, gör regeringen tvärtom. Den nationella miljö- och klimatpolitiken ska skapa förutsättningar för att människor kan färdas med hållbara transporter och att fler företag kan frakta sina varor med en godstrafik som minimerar utsläppen.
Vänsterpartiet har hela tiden hävdat att höjda banavgifter och sänkt underhåll påverkar järnvägssystemet mycket negativt. Politikens ambitioner måste väl ändå vara att mer transporter ska färdas på spår och inte på väg? Regeringen måste backa från ståndpunkt att satsa på vägar på bekostnad av järnvägstrafiken. Regeringens politik leder till att näringslivets godstransporter försenas, att resenärer får stå ut i kyla och vind när tågen inte kommer i tid samt att både företag och anställda blir lidande när resenärerna blir försenade till jobbet.
Anders Skans (V)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.