måndag 2 januari 2012

Sätt stopp för privatiseringar och utförsäljning

Region Skåne är ansvarig för busstrafiken i Malmö, Sveriges tredje största stad, och de kan inte hitta någon entreprenör som vill driva stadens busstrafik. Därför har regionen nu beslutat att man ska köpa bussarna för att äga dem i offentlig regi, och endast lägga ut själva körandet av bussarna på entreprenad. Då, tänker de borgerliga politikerna, då borde väl företagen kunna nappa.

Det enda som egentligen upphandlas är alltså vem som ska betala ut busschaufförernas löner och se till att bussarna rullar. Att tro att detta skulle kunna göras bättre av privata företag än av regionen själv är knappast rimligt, snarare är det så att de borgerliga politikerna handlar av rent ideologiska skäl. Man vill helt enkelt att någon ska kunna tjäna skattepengar i vinst hellre än att själva ha möjlighet att ge busschaufförerna bra anställningsvillkor.

Att Region Skånes politiker leker affär med våra gemensamma skattefinansierade verksamheter är knappast någon nyhet. Men det är verkligen förvånande att, när företagen inte är intresserade av att driva de offentliga verksamheterna, ändå, med en dåres envishet, försöka driva igenom upphandlingar med subventioneringar. Privat drift och upphandling av kollektivtrafik är en återvändsgränd, det kan väl knappast illustreras tydligare än i upphandlingen av Malmös bussar.

Malmö är en stad med ambitioner. Stadens befolkning har ökat kraftigt de senare åren, och befolkningstillväxten förväntas fortsätta. För att detta ska vara möjligt krävs naturligtvis god kollektivtrafik. Den privata bilen är ett dåligt alternativ i en storstad, inte bara för att den är dålig för miljön, utan också för att den är oerhört platskrävande. Med ett finmaskigt buss- och spårvagnsnät i symbios med den regionala och rikstäckande tågtrafiken har Malmö stora möjligheter att tränga undan bilismen. Men då måste kollektivtrafiken vara pålitlig.

Vi vill att 2012 ska bli året då experimentet med utförsäljning och privatiseringar ser sitt slut och en ny era tar sin början. Låt oss börja med att återta Malmös busstrafik. Kollektivtrafik drivs bäst i offentlig regi med full insyn och demokratisk kontroll.

Anders Skans, gruppledare för Vänsterpartiet i Malmö stad
Angelica Svensson, ledamot i kollektivtrafiknämnden Region Skåne
Vilmer Andersen, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.