torsdag 28 april 2011

Invigningstal för Barnens Scen

Vad kul att få vara här och träffa just er - både små och stora – som vill vara med om denna, kanske i universum lilla, men i vårt fina Folkets Park och framförallt här på Barnens Scen riktigt STORA återinvigning av just Barnens Scen.

Det är alltså jag som är Daniel Sestrajcic vänsterpartist och ny ordförande för kulturnämnden i Malmö och en sak man får göra som ordförande är att inviga och inviga är kul för då är det lite fest och alla är glada och pirriga för det nya som kommer.

I Malmö är jag faktiskt jämngammal med Barnens Scen för jag flyttade hit samtidigt som Barnens Scen startade 1994 och har sedan dess bott granne med och ofta gått förbi det fina gula huset där barnen är viktigast och lite avundsjukt tänkt: det är här det händer!

Det är på Barnens Scen man skrattar och jublar när cirkusartisterna visar sina konster, det är på Barnens Scen man håller andan när trollkarlar trollar, klappar händerna och sjunger med i sångstunderna och det är på Barnens Scen som fantasin och nyfikenhet blir till verklighet genom alla underbara föreställningar som leder till frågor, diskussioner och upptäckarglädje. Kort sagt det är här det händer.

Det är här det viktigaste av allt händer – det är här vi alla får plats och kulturen får bli den livsviktiga delen av våra liv som den måste vara. För det är kulturen som gör oss till människor – det är kulturen som kan öppna våra ögon, föra oss samman och få oss att se varandra. Oavsett om vi är små eller stora.

Många politiker säger att det är barnen som är det viktigaste och vi gör än det ena och än det andra för barnens skull. Jag hoppas att det är så – men jag måste erkänna att ibland undrar jag. Därför är det extra kul att få vara här på en plats som är helt och hållet för att barnen är viktigast: ett hus, utrymmen och massor av möjligheter där man skapar utifrån och för alla våra barn. Där också vi vuxna får vara med. På ett villkor: att vi vågar vara barn.

Under en stor del av vintern och våren har Barnens Scen varit ute på turné i hela vår stad och det tror jag har varit bra både för barnens scen och för Malmö. Istället har det i det gula huset rivits och burits. Det har hamrats och spikats. Det har slipats och målats. Det har byggts någonting nytt.

Många morgnar och eftermiddagar har jag och min dotter Nour på väg till och hem från dagis gått förbi och nyfiket kikat på det som växt fram och vecka för vecka blivit större och större. Vi har båda undrat vad det är och nu sedan ett tag tillbaka vet vi.

Nu vet vi att Barnens Scen har gått från att bo trångt till att bo lite större – så att teatergrupperna kan få lagerutrymmen, men framförallt att vi alla ska få plats i den fina foajén där ju alltid den magiska resan börjar. Barnens Scen har helt enkelt gått från att vara superbra till att bli superduperbra.

Låt mig därför tillsammans med alla er utbringa ett trefaldigt hurrarop för ett återinvigt Barnens Scen.

Daniel Sestrajcic (V), kulturnämndens ordförande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.