onsdag 15 februari 2012

Svar på enkel fråga om politisk styrning av kulturmedel

Tack för den enkla frågan. Jag håller med om att Malmö de senaste åren fått ett i allra högsta grad brett och blomstrande kulturliv som Peter Österlin (M) skriver i sin enkla fråga och det är oerhört centralt för varje stad som vill vara en framgångsrik stad och en stad öppen för sina medborgare.

Jag kan också med stolthet säga att för den rödgröna majoriteten är det centralt att vi hela tiden arbetar för att stärka förutsättningarna och öka resurserna till det fria kulturlivet. Vilket inte minst markeras av att vi förstärkt budgeten med 2 miljoner för 2012 varav 700 000 SEK är nytillförda pengar utöver pris- och lönekompensation riktade till projektstödet och utöver det ytterligare 500 000 genom beslut på nästa kulturnämnd i stöd för projekt som genomförs i Folkets Park och på Moriskan.

Det betyder att den rödgröna majoriteten i handling också visar att man vill stödja och öka förutsättningarna för det fria kulturlivet något som ofta sitter lite längre in för exempelvis moderaterna.

Jag tycker att det är självklart att det är politiker som i alla demokratiskt valda församlingar fattar besluten och att tjänstemännen genomför arbetet med att ta fram underlag, analyserar, gör kvalificerat bedömningsarbete och tar fram förslag till beslut som politikerna sedan tar ställning till. Framförallt är det viktigt när vi diskuterar frågor som projektstöd och mig veterligen så arbetar alla de instanser i Malmö som arbetar med projektstöd på samma sätt det vill säga politikerna fattar besluten och inte tjänstemännen.

Skall man som politiker kunna fatta sådana beslut så måste man komma tidigt in i processen för att ha tillräkligt med kunskaper och insikter för att kunna fatta rimliga beslut på tjänstemännens underlag. Annars blir mötena de facto kafferep och politiker fångar i tjänstemännens grepp.

Men Peter Österlin du behöver inte vara orolig jag det är självklart att politiker inte skall detaljstyra kulturbidragens fördelning ner till minsta nivå – vilket inte heller Malmös kulturpolitiker gör eller i framtiden skall göra.

Slutligen noterar jag att de två förslag till tilläggsbeslut som vi fattade på kulturstödsutskottet i januari – utöka stödet till Malmö Arab Filmfestival och till Teaterrepubliken – i allra högsta grad var beslut som politiker bör ta. Jag gladde mig också över att de besluten fattades i enighet med moderaterna.

Som så mycket annat så upplever jag att moderaterna ofta vill både äta kakan och ha den kvar.

Daniel Sestrajcic (V)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.