Malmö som filmstad och
kvalitetsfilmstad där filmen får sin rättmättiga plats både som konstform och
uttryck för vad många Malmöbor är intresserade av att delta i både som skapare
och som publik är central. Det är klokt
av Malmö som har viljan och ambitionen att vara en kulturstad i framkant att
göra vad man kan för att understödja utvecklingen av Filmen här i Malmö.
Det handlar om många olika saker –
det handlar bland annat om att understödja de många filmfestivaler som finns
här, det handlar om att se till att vi får en fungerande skolbio och utvecklad
mediepedagogik, det handlar om att på sikt hitta vägar för att stödja de
filmmiljöer som finns här och växer fram genom exempelvis en framtida filmfond
och det handlar om att ge bästa möjliga förutsättningar för de biografaktörer
som finns i Malmö vilket är Folkets Bio samt Folkets Hus och Parker.
Detta gör vi både för att
Malmöpubliken skall erbjudas kvalitetsfilm från hela världen och bredda
möjligheterna att se kvalitetsfilm som inte annars skulle visas i Malmö och för
att det bidrar till att utveckla filmen som konstform och därmed understödjer
en livaktig filmmiljö. Något som alla undersökningar visar gynnar en stad som
Malmö och gör Malmö till just den där staden man vill bo i och som dessutom
drar inkomster till staden.
Centralt för att kunna utveckla
filmen i Malmö är att understödja infrastrukturen och verksamheten för de
aktörer som driver denna struktur. Utan dessa biografer skulle vi inte kunna ha
så många filmfestivaler i Malmö av så hög klass, utan dessa biografer skulle vi
få ett mindre och smalare utbud av film i Malmö med betoning på kommersiella
Holywoodfilmer. Utan Folkets Hus och
Parkers driv av Spegeln skulle vi inte ha Cinemateket, vi skulle inte
liveoperavisningar, vi skulle inte ha TriArts filmer och vi skulle de facto ha
ett sämre filmklimat i Malmö.
Det är bland annat av ovanstående
anledningar som ett brett filmärende utarbetats och i total enighet på
kulturnämndens möte i januari antagits över alla partigränser för att tillskapa
en robustare situation för våra två aktörer på kvalitetsfilmssidan samt
utveckla skolbioverksamheten.
Jag kan också konstatera att
publiken för repertoarfilmen i Malmö 2010 var totalt 767 571 besök varav 737
087 var på SF. Det betyder att SF totalt dominerade marknaden i sin i det
närmaste monopolliknade ställning med 96 % av alla besök på bio 2010 och
siffrorna torde inte ha ändrats dramatiskt sedan dess. Utöver
reportoarvisningarna tillkommer ca 70 000 besök via filmfestivaler,
cinemateket, liveopera visningar, uppsökande filmverksamhet med mera som
bedrivs och garanteras av Folkets Hus och Parker samt Folkets Bios existens och
deras infrastrukturer. Det största hotet mot kvalitetsfilmen i Malmö och att
det de facto finns ett rikt utbud att välja mellan för publiken är med andra
ord SF.
Så till de direkta svaren på de fyra frågorna som Peter ställer:
1. Ja
jag anser att Folkets Hus och Parker som driver Spegeln uppfyller den uppgift
man har för att driva kvalitetsfilmsbiograf som – märk väl - enbart delvis
finansieras av skattemedel i Malmö.2. Eftersom jag inte anser att Malmö stad otillbörligt gynnar en aktör på marknaden utan tvärtom uppfyller det syfte av att bredda utbudet för Malmöborna avseende kvalitetsfilm så har jag inte för avsikt att ta initiativ till att minska stödet eller förändra verksamheten mer än de ständiga dialoger som vi kontinuerligt har med Folkets Hus och Parker om filmsituationen i Malmö och utvecklingen av kvalitetsfilmsverksamheten.
3. Det går inte att en gång för alla slå fast reglerna för kvalitetsfilmsbiograferna som vi understödjer utan det sker i en ständig dialog och baserar sig på årliga beslut baserat på den ansökan som lämnas in till kulturstödet och som kulturnämnden beslutar om på årlig basis. Beslut som vi över våra partigränser hittills varit ense om – sedan moderaterna gav upp försöken att se till att Spegeln skulle bli en SF-biograf.
4. Jag kan konstatera att vi haft en bra diskussion kring hur den historiska lösningen för skolbion som funnits på spegeln och som ärvts av Folkets Hus och Parker och att den inte varit lyckad vare sig för stadens skolbioverksamhet eller för Spegeln. Vi har därför kommit överens om att ansvaret för skolbion inte längre skall ligga på Spegeln och med anledning av det också tagit bort stöd på 250 000 SEK som man haft för att ansvara för skolbion. Jag anser att Folkets Hus och Parker genom sin ärliga dialog om problemen med skolbio har visat en hög grad av seriositet och ansvarstagande. Med andra ord förändrar det inte min inställning.
Daniel Sestrajcic, Vänsterpartiet
Ordförande Kulturnämnden
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.